måndag 21 april 2008

Lögnerskan

Alla ljuger.
Vissa ljuger mer, andra mindre. Vissa påstår sig alltid vara ärliga, en dålig ursäkt för att kunna såra människor utan att känna skuld. Ibland undrar jag om jag inte uppskattar lögnare mer.

Jag har en vän som alltid ljuger. Om allt och inget. Hade vi varit väldigt nära vänner hade jag säkert tyckt att det var jobbigt, kanske till och med blivit arg. Men nu är vi inte så nära att jag påverkas av hennes lögner. Snarare tvärtom. Är jag uttråkad kan jag påpeka när hon är motsägelsefull i det hon säger för att se hur hon trasslar sig ur situationen. Hon är bra på det. Och jag låter henne alltid vinna konversationen. Hennes lögner är så harmlösa att det inte finns någon poäng att sätta dit henne.

Det var länge sedan jag pratade med henne. Sist vi pratade hade hon nytt jobb och ny lägenhet. Hennes liv lät strålande fantastiskt. Jag hoppas att det var sant. Lite av charmen med att ha henne som vän är att man aldrig kan vara riktigt säker.

Inga kommentarer: